Έλεγχος υπερστροφής–υποστροφής

15-06 2013

Έλεγχος υπερστροφής–υποστροφής

Auto-Moto

590_d3caf42febc0fe3545e8576593d68dc1

Τι σημαίνουν οι όροι «υπερστροφή» και «υποστροφή», αλλά και πως μπορούμε να ελέγξουμε αυτά τα φαινόμενα στην περίπτωση που βρεθούμε προ εκπλήξεως;

Κατά την κίνηση ενός αυτοκινήτου σε μια στροφή, ο νόμος της αδράνειας του επιβάλλει να διατηρήσει τη φορά και την κατεύθυνσή του. Για το λόγο αυτό παρατηρείται και η επίδραση της φυγόκεντρου δύναμης, που ωθεί το όχημα προς το εξωτερικό της στροφής.

Σε αυτή την περίπτωση, η πρόσφυση των τροχών εξασφαλίζει τον εκμηδενισμό της φυγόκεντρου δύναμης, η οποία αναλώνεται μόνο στην κλίση του αμαξώματος, στο ποσοστό που αυτό επιτρέπεται από τις αναρτήσεις.

Υπό προϋποθέσεις (υψηλή ταχύτητα κίνησης , επιπλέον δύναμη στους κινητήριους τροχούς, ολισθηρότητα οδοστρώματος, κ.λπ.), η φυγόκεντρος είναι ισχυρότερη της τριβής που παρατηρείται μεταξύ του ελαστικού και του οδοστρώματος, με αποτέλεσμα την απώλεια πρόσφυσης των τροχών είτε του εμπρός, είτε του πίσω άξονα.

Η διαδικασία ελέγχου τέτοιου είδους ακραίων συμπεριφορών του αυτοκινήτου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άξονα στον οποίο μεταδίδεται η κίνηση, αλλά και από τους τροχούς όπου ενεργεί το σύστημα διεύθυνσης.

Λειτουργία ESP

Αν το αυτοκίνητό σας διαθέτει στον εξοπλισμό του το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου ευστάθειας – ESP (Electronic Stability Program), τότε μία κατάσταση υπερστροφής ή υποστροφής θα ελεγχθεί πολύ εύκολα. Το σύστημα θα παρεμβληθεί μόνο του στο σύστημα πέδησης ή στο γκάζι του κινητήρα , ώστε να επαναφέρει αυτόματα το αυτοκίνητο στη σωστή θέση.

Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι ένα σύστημα ελέγχου ευστάθειας καταργεί τους νόμους της Φυσικής. Συνεπώς, θα πρέπει να κινήστε με την ίδια προσοχή σε όλες τις συνθήκες.

Υπερστροφή

Το φαινόμενο της υπερστροφής είναι η τάση του οχήματος να διώχνει το πίσω μέρος του στο εξωτερικό της στροφής. Στα αυτοκίνητα με κίνηση στους πίσω τροχούς (που είναι και πιο έντονη) προκαλείται από το απότομο βύθισμα του γκαζιού, όταν οι τροχοί είναι στριμμένοι (υπερστροφή ισχύος).

Στα προσθιοκίνητα εμφανίζεται όταν ο οδηγός επιβραδύνει απότομα, καθώς και αν κόψει έντονα το τιμόνι στο εσωτερικό της στροφής. Η «ουρά» του αυτοκινήτου «μαζεύεται» με το λεγόμενο «ανάποδο τιμόνι», αλλά και με την προοδευτική μείωση της πίεσης του πεντάλ του γκαζιού.

Σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να πατήσουμε το πεντάλ του φρένου, με σκοπό να σώσουμε την κατάσταση αυτή.

Υποστροφή

Υποστροφή είναι η απώλεια πρόσφυσης των μπροστινών τροχών σε μια στροφή λόγω της μεγάλης ταχύτητας ή το λανθασμένο βύθισμα του δεξιού πεντάλ, που «αναγκάζει» το όχημα να βγει από την πορεία του (και από το δρόμο) με το μπροστινό μέρος.

Εμφανίζεται κυρίως στα προσθιοκίνητα οχήματα (ορισμένες φορές, αλλά και στα πισωκίνητα, καθώς υποστρέφουν λόγω της περιορισμένης ισχύος του κινητήρα ή της γεωμετρίας της ανάρτησης) και αντιμετωπίζεται με ψυχραιμία από τον οδηγό και προοδευτικό σήκωμα του ποδιού από το πεντάλ του γκαζιού.

Το απότομο σήκωμα του δεξιού πεντάλ μπορεί να δυσκολέψει την κατάσταση, κάνοντας το αυτοκίνητο να εμφανίσει απότομη υπερστροφή.

Και σε αυτή την περίπτωση δε θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε το σύστημα πέδησης του οχήματός μας.

VN:F [1.9.22_1171]
Υπέρ 0
Κατά 0